...

Hoe verhoog je je respons?

Uit onderzoek blijkt dat visualiseren, personaliseren, variëren en terugkoppelen van de resultaten de respons verhoogt. Maar er zijn meer tips die wij kunnen geven waarmee je je respons verhoogt.

Een panel is respondentvriendelijk

Met een panel kun je eenvoudig en snel de juiste doelgroep uitnodigen en het verhoogt je respons. Je weet alle belangrijke achtergrondgegevens van je panelleden. Dit is handig voor jou én voor je panelleden omdat zij niet telkens hun achtergrondgegevens hoeven in te vullen. Bovendien heb je hun gegevens altijd tot je beschikking. Bijvoorbeeld voor de bepaling van de juiste steekproef én voor een analyse achteraf.

Maak het persoonlijk…

Iets dat vaak in de praktijk vergeten wordt, is om ook in de uitnodiging en herinnering voor je onderzoeken gebruik te maken van deze achtergrondgegevens. Uitnodigen op persoonlijke titel werkt! Als je de namen weet van uw panelleden, gebruik deze dan ook in je mailing! Recent vergelijkend onderzoek bij twee opdrachtgevers onderstreept dit. Bij het eerste Research Panel (n = 6.377) was het verschil + 5,7% bij de respons. Bij het tweede Research Panel (n = 1.028) was de respons zelfs 10,9% hoger. Je kunt dus uitgaan van een toename in respons zonder hier meer tijd aan kwijt te zijn.

Gebruik formele aanspreekvorm

Geachte heer Jansen‘? Of toch misschien informeler kiezen voor ‘Beste Mark‘? MWM2 stelde deze vraag aan meer dan 32.000 panelleden uit allerlei verschillende Research Panels. De meerderheid (54%) geeft de voorkeur aan een informele aanspreekvorm. Omdat dit om een kleine meerderheid gaat luidt het advies: gebruik de formele aanspreekvorm. Wil je het helemaal goed doen? Dan kun je de voorkeur natuurlijk ook bij elk panellid uitvragen en jouw mailing hierop aanpassen!

Meer tips

Naast het gepersonaliseerd uitnodigen zijn er meer mogelijkheden om de respons op onderzoeken eenvoudig te verhogen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Het aanbieden van onderzoeken op alle devices;
  • Het toepassen van gamification technieken, waardoor het leuker wordt voor panelleden om aan onderzoeken deel te nemen;
  • Panelleden zelf laten beslissen of ze een korte of lange vragenlijst willen invullen.
Deel dit via socials:
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email
6 tips voor een actief klantpanel

In deze whitepaper geven wij zes tips over hoe je een klantpanel optimaal inzet en benut voor je organisatie. Download het nu!