header haal meer uit panel

Tips voor meer deelnemers en een hogere respons

Door een klantpanel te brengen als een hippe denktank, maak je het voor respondenten aantrekkelijker om er aan mee te doen. Dat betekent wel dat je ook de beeldtaal en toon hierop moet aanpassen. Houd het design modern en minimalistisch en je communicatie kort met een lichte, speelse ‘tone of voice’. En geef het klantpanel ook een aantrekkelijk naam.

Prikkelende oproep

Hoge respons begint bij de oproep voor een onderzoek. Zorg er dan ook voor dat deze een aantrekkelijk onderwerp heeft, bijvoorbeeld: "Ben jij de bedenker van onze nieuwe bestseller?". En zorg er ook voor dat zo’n uitnodiging om mee te doen komt van iemand met een belangrijke positie binnen de organisatie, zoals een bestuurder of CEO. Houdt de uitnodiging persoonlijk. Een gepersonaliseerde uitnodiging levert 5 tot 10% meer respons op!

Gebruik beelden

Kwalitatief goede data krijg je door online vragenlijsten laagdrempelig en aantrekkelijk te maken. Zorg dat ze toegankelijk zijn op alle apparaten, zodat men mee kan doen waar, en wanneer dit uitkomt. Maak vragenlijsten visueel aantrekkelijk en pas ‘gamification-technieken' met beelden toe. Ons brein verwerkt immers afbeeldingen 60.000 keer sneller dan tekst (*). Het moet geen kermis worden, maar als je dit met beleid toepast maakt dit het leuker om aan je onderzoek deel te nemen. Vraag jezelf simpelweg af: zou ikzelf hieraan willen meedoen? En stel de juiste vragen! Stel je een onzinnige vraag, dan krijg je een onzinnig antwoord.

 

(*) Bron: https://www.mwm2.nl/cases-en-nieuws/panel-tips

Vragen of interesse? Ik vertel je graag meer

Judith

Judith Kramer

Teammanager Research Panels

j.kramer@mwm2.nl

020 412 2405

×

Panel & Community

Klanten denken graag mee met u mee om uw producten, diensten en communicatie beter te laten aansluiten op hun wensen. Door goed naar uw klanten te luisteren zorgt u voor verbinding en weet u precies wat er speelt bij uw doelgroep. Een ideaal instrument om te luisteren naar uw klanten is een eigen panel of community. MWM2 is marktleider op het gebied van Panels & Communities en weet hoe een Community of Panel moet worden opgezet en gemanaged, zodat een deelnemer zich verbonden voelt en er optimale inzichten worden gegenereerd.

Bekijk meer cases en nieuws over research panels en communities

Cases & Nieuws