Door een klantpanel te brengen als een hippe denktank, maak je het voor respondenten aantrekkelijker om er aan mee te doen. Dat betekent wel dat je ook de beeldtaal en toon hierop moet aanpassen. Houd het design modern en minimalistisch en je communicatie kort met een lichte, speelse ‘tone of voice’. En geef het klantpanel ook een aantrekkelijk naam.
Prikkelende oproep
Hoge respons begint bij de oproep voor een onderzoek. Zorg er dan ook voor dat deze een aantrekkelijk onderwerp heeft, bijvoorbeeld: "Ben jij de bedenker van onze nieuwe bestseller?". En zorg er ook voor dat zo’n uitnodiging om mee te doen komt van iemand met een belangrijke positie binnen de organisatie, zoals een bestuurder of CEO. Houdt de uitnodiging persoonlijk. Een gepersonaliseerde uitnodiging levert 5 tot 10% meer respons op!
Gebruik beelden
Kwalitatief goede data krijg je door online vragenlijsten laagdrempelig en aantrekkelijk te maken. Zorg dat ze toegankelijk zijn op alle apparaten, zodat men mee kan doen waar, en wanneer dit uitkomt. Maak vragenlijsten visueel aantrekkelijk en pas ‘gamification-technieken' met beelden toe. Ons brein verwerkt immers afbeeldingen 60.000 keer sneller dan tekst (*). Het moet geen kermis worden, maar als je dit met beleid toepast maakt dit het leuker om aan je onderzoek deel te nemen. Vraag jezelf simpelweg af: zou ikzelf hieraan willen meedoen? En stel de juiste vragen! Stel je een onzinnige vraag, dan krijg je een onzinnig antwoord.
(*) Bron: https://www.mwm2.nl/cases-en-nieuws/panel-tips
Vragen of interesse? Ik vertel je graag meer
