...

Hoe beloon je deelnemers aan een klantenpanel?

Geld is zelden de manier om klanten te betrekken bij je organisatie; betrokkenheid komt voort uit intrinsieke motivatie. Dit is voor deelname aan een klantpanel niet anders. Als organisatie moet je een band met je panelleden opbouwen en onderhouden. Zet geld als beloning in als panelleden dat gerechtvaardigd vinden ter compensatie voor de kosten of tijd die ze in een onderzoek hebben gestoken. Maar onthoudt dat geld geen vervanging is voor intrinsieke motivatie.

Beter kans op grote prijs, dan kleine incentive

Het negeren van de tijd, kosten en moeite kan wel leiden tot frustratie. Hoe vaker je deelnemers voor hun bijdrage waardeert, des te vaker krijg je feedback waar je wat aan hebt. Een prijs kan helpen om deelnemen aan een onderzoek aantrekkelijker te maken. Kies dan voor een kans op een grote prijs. In de praktijk werkt de kans op een ‘weekendje weg’ beter dan de zekerheid van een kleine vergoeding.

Koppel resultaten terug

Veruit de belangrijkste manier van belonen, is laten zien dat je naar ze luistert. Dit wordt nog te vaak vergeten, terwijl het een essentieel onderdeel is van het luisterproces. Dit doe je door regelmatig terug te koppelen wat je met hun feedback hebt gedaan. En panelleden verwachten dit ook . Het creëren van een ‘feedback loop’ is zelfs zes keer effectiever om klanten vast te houden dan het geven van geld . Retailers kunnen dit bijvoorbeeld doen via reclamezuilen bij de ingang van winkels. Hiermee communiceer je eenvoudig welke aanpassingen in de winkel zijn gedaan dankzij het klantpanel. Zo wordt het voor panelleden concreet wat hun deelname oplevert en waar zij invloed op hebben. Je kan resultaten ook terugkoppelen via (video) infographics, nieuwsbrieven, blogs, vlogs en columns.

Wees creatief in je beloning

Als je panelleden betrokken wilt houden, gaat het er uiteindelijk om dat je ze de ervaring geeft die hen motiveert om deel te nemen. Maak bijvoorbeeld gebruik van incentives die aansluiten bij je branding, verrassend zijn, kostenefficiënt zijn en veel goodwill opleveren. Zo neemt NS panelleden mee voor een kijkje achter de schermen en een kopje koffie met de directeur. Behalve tijd kost dit NS niets, terwijl het enorm wordt gewaardeerd door panelleden. Een win-win situatie.


Deel dit via socials:
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email
6 tips voor een actief klantpanel

In deze whitepaper geven wij zes tips over hoe je een klantpanel optimaal inzet en benut voor je organisatie. Download het nu!