Header Probiblio

Creatief community-onderzoek daagt jongeren uit

Behoefte

Jongeren van 18 tot 30 jaar komen relatief weinig in de bibliotheek. Op het moment dat jongeren achttien worden en het gratis lidmaatschap plaatsmaakt voor een betaald lidmaatschap, stromen ze veelal uit. De organisatie Probiblio, die openbare bibliotheken in Nederland ondersteunt, wil daarom graag achterhalen waarom jongeren wegblijven en hoe bibliotheken weer aantrekkelijk kunnen worden voor deze doelgroep. Kwantitatief onderzoek bracht de eerste inzichten; daarna was behoefte aan levendige inzichten.

Aanpak

Hiervoor hebben we een pop-up community opgezet, waarin we drie weken lang een groep van 150 jongeren hebben gesproken, die geen lid zijn en al minstens een jaar niet in een openbare bibliotheek waren geweest. Nu is het vaak een uitdaging om jongeren goed mee te krijgen in marktonderzoek. Dat is zeker het geval als het onderwerp niet persoonlijk relevant is, wanneer het onderzoek bestaat uit meerdere fasen én wanneer je juist op zoek bent naar onderlinge discussie en diepgaande antwoorden.

We zijn de uitdaging aangegaan en hebben goed nagedacht over een opzet die de jongeren zou prikkelen om goed mee te doen. Daarbij maakten we extra veel gebruik van creatieve methoden en technieken, om de doelgroep op een speelse en interactieve manier antwoord te laten geven op de vragen.

Zo lieten we hen in gesprek gaan met een fictieve backpackvriend uit Australië, aan wie ze moesten uitleggen wat je in Nederland in de openbare bibliotheek kunt doen. Dit om hun kennisniveau van bibliotheken te testen. Daarnaast namen ze virtueel plaats op de stoel van de bibliotheekdirecteur om na te denken wat er beter kon aan de huidige bibliotheek. In een andere opdracht weer daagden we hen uit om in een tijdmachine te stappen om na te denken over hun ideale bibliotheek van de toekomst.

Inzichten

Het onderzoek maakte duidelijk dat veel jongeren een verouderd beeld hebben van openbare bibliotheken. Een bezoek hieraan wordt daardoor zelden overwogen, waardoor hun beeld niet verandert. Wanneer jongeren echter zien wat bibliotheken tegenwoordig allemaal te bieden hebben, verandert hun beeld wel. Voor bibliotheken is het daarom van belang om op een duidelijke en geloofwaardige manier aan jongeren kenbaar te maken dat ze ook voor hen relevant zijn.

“Het onderzoek heeft ons nog meer inzicht gegeven in het beeld dat jongeren hebben van de bibliotheek. Omdat het onderzoek de jongeren stimuleerde om op elkaar te reageren, waren de resultaten diepgaander en kregen we daarnaast leuke ideeën aangereikt om mee aan de slag te gaan.” - Ingrid Balijon, adviseur marktkennis bij Probiblio

Vragen of interesse? Ik vertel je graag meer

Thomas MG 9573 zww 002

Thomas Spauwen

Expert Online Communities

t.spauwen@mwm2.nl

020 412 24 05

×

Product & Innovatie

Om ideeën op te doen voor nieuwe producten moet je je eerst volledig onderdompelen in de belevingswereld van de doelgroep. De stem van de klant dient centraal te staan bij het creëren en optimaliseren van nieuwe ideeën & concepten, en bij het selecteren van de meest kansrijke proposities.
MWM2 geeft hier invulling aan met verfrissende, pragmatische en snelle (agile) onderzoeksmethoden, zoals 'Insights Engine', 'Idea Sprint' en 'Concept Scrum'

Cases & Nieuws
×

Panel & Community

Klanten denken graag mee met u mee om uw producten, diensten en communicatie beter te laten aansluiten op hun wensen. Door goed naar uw klanten te luisteren zorgt u voor verbinding en weet u precies wat er speelt bij uw doelgroep. Een ideaal instrument om te luisteren naar uw klanten is een eigen panel of community. MWM2 is marktleider op het gebied van Panels & Communities en weet hoe een Community of Panel moet worden opgezet en gemanaged, zodat een deelnemer zich verbonden voelt en er optimale inzichten worden gegenereerd.

Bekijk meer cases en nieuws over research panels en communities

Cases & Nieuws