...

Prototypetest

Het testen van innovaties gebeurt binnen de marktonderzoeksbranche nog vaak via traditionele concept- en producttesten. Het testen van prototypen is echter steeds meer in opkomst. MWM2 is voorstander van deze ontwikkeling.

Realistische feedback

Vergeleken met het testen van een concept, heeft een prototype het voordeel dat het realistischere feedback geeft. In plaats van een geschreven tekst over een nieuw product, test je iets dat tastbaar is en wat al zoveel mogelijk lijkt op het eindproduct. Je krijgt dus reacties op het daadwerkelijke product, niet op een tekst óver dat product.

Ten opzichte van een producttest is er bij een prototypetest ook het voordeel van de timing: je test een prototype van een product of oplossing nog vóórdat je de investering in de ontwikkeling maakt. Zo kom je er voorafgaand aan het maken van een investering al achter of het product of de oplossing aanslaat.

Kortom: door te werken met prototypes krijg je zo vroeg mogelijk in het ontwikkelingsproces klantfeedback op iets wat al zo veel mogelijk lijkt op het eindproduct, waarbij je de investering in de ontwikkeling nog zo laag mogelijk houdt.

Maatwerk oplossingen

Prototypes komen in veel verschillende vormen, afhankelijk van het type product of dienst en de mogelijkheden die er zijn voor het ontwikkelen van een prototype. Voor elke vorm heeft MWM2 geschikte onderzoeksmethoden in huis om deze voor te leggen aan de doelgroep. Vaak zijn deze kwalitatief van aard en spelen onze UX-experts hierbij een belangrijke rol. De aanwezigheid van een interviewer kan soms cruciaal zijn bij het geven van context en uitleg rondom een prototype, zeker in een vroegtijdig stadium van de ontwikkeling.

Test in een research community

Ook een online research community kan geschikt zijn voor het testen van prototypes. Vaak gaat het dan om prototypes die al wat verder gevorderd zijn in de ontwikkeling (bèta versies). 

Deel dit via socials:
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email
6 tips voor een actief klantpanel

In deze whitepaper geven wij zes tips over hoe je een klantpanel optimaal inzet en benut voor je organisatie. Download het nu!