MUNT Hypotheken is de winnaar geworden van de ‘MWM2 Social Reputatie Index 2017’: een uniek, onafhankelijk en gevalideerd onderzoeksmodel waarmee marktonderzoeksbureau MWM2 over een periode van een jaar de reputatie van merken meet op social media.
Hoe is gemeten?
De ‘MWM2 Social Reputatie Index’ is een schaal die varieert van een score van -100 (negatieve sociale reputatie) tot +100 (positieve sociale reputatie) en wordt bepaald door het sentiment van de berichtgeving op social media te meten, maal de factoren volume en bereik. Berichten op belangrijke fora of social media met een groot bereik krijgen een grotere wegingsfactor. Het onderzoek is gehouden onder vijf belangrijke Nederlandse hypotheekverstrekkers: Rabobank, ABN AMRO, ING, Aegon en MUNT Hypotheken.
MUNT Hypotheken heeft beste sociale reputatie
Met een score van +27,5 komt MUNT Hypotheken als winnaar uit de bus, gevolgd door Aegon en ING met een respectievelijke score van +14,5 en +13,5. De positieve score van MUNT wordt voornamelijk bepaald door de positieve berichtgeving over de lage rente en gunstige voorwaarden van MUNT Hypotheken. Ook de snelle afhandeling van de hypotheekaanvragen wordt bij MUNT Hypotheken geroemd. MUNT Hypotheken scoort wel lager op volume dan haar concurrenten, maar wordt wel veel genoemd op belangrijke en invloedrijke fora zoals ‘Tweakers’ en het ‘Hypotheken Forum’. Daarbij zijn maar liefst 84% van de berichten over MUNT Hypotheken positief.
Ontevreden over rente en voorwaarden ABN AMRO en Rabobank
ING, ABN AMRO en Rabobank worden het vaakst besproken op social media. De berichtgeving over Rabobank en ABN AMRO is echter overwegend negatief op de belangrijke fora en reviewsites, waardoor beide hypotheekverstrekkers niet hoger uitkomen dan een score van -7,7 (Rabobank) en -16,8 (ABN AMRO). Op social media worden beide hypotheekverstrekkers vooral negatief beoordeeld op -voor consumenten belangrijke- onderwerpen als de rente en de hypotheekvoorwaarden. Rabobank wordt wel positief beoordeeld op de snelle afhandeling van de hypotheekaanvraag, terwijl ABN AMRO goed beoordeeld werd op de kosten van een adviesgesprek.
Tweede plaats voor Aegon
De positieve score van +14,5 van Aegon laat zien dat het voor organisaties vooral belangrijk is ervoor te zorgen dat er op de belangrijke plaatsen op social media positief over je gesproken wordt. Aegon kent een overall negatief sentiment van 42% ten opzichte van 27% positief. De positieve berichtgeving is echter met name te vinden op invloedrijke en veel gelezen fora en reviewsites, waardoor Aegon op een verdienstelijke tweede plaats komt in MWM2’s Social Reputatie Index 2017.
Vragen of interesse? Ik vertel je graag meer
