Waarom TeamAlert voor een panel koos

TeamAlert richt zich op het verbeteren van de levens van Nederlandse jongeren. Sinds 2019 hebben ze hun panel ondergebracht bij MWM2 en geven circa 2500 jongeren in de leeftijd van 12 tot 24 jaar hun mening over thema’s als drugs, FOMO, alcoholgebruik in het verkeer en social mediagedrag.

Cherelle de Graaf is Community Manager bij TeamAlert. Zij vertelt waarom TeamAlert voor een panel bij MWM2 heeft gekozen en welke toegevoegde waarde het panel hun biedt.

Waaruit is bij jullie de behoefte ontstaan om een panel op te zetten?

Als jongerenorganisatie willen we jongeren graag nauw betrekken bij projecten en campagnes die wij voor hun ontwikkelen. Bij TeamAlert zijn we zelf allemaal jong, maar dat wil niet zeggen dat we precies weten wat er in het hoofd van een 12-jarige omgaat. Daarom gingen we op zoek naar een manier om met jongeren in gesprek te gaan en te monitoren wat er onder deze doelgroep speelt. Inzicht is voor ons noodzakelijk als we projecten en campagnes goed willen laten aansluiten op jongeren. Het opzetten van een jongerenpanel was daarom een logische stap!

Waarom hebben jullie voor MWM2 gekozen?

We zijn eerder in 2018 met een klein panel begonnen waarbij we nog geen gebruik maakten van specifieke panelsoftware maar alleen ons CRM gebruikte. Dit was een test om te kijken of een panel überhaupt van de grond zou komen. Het panel sloeg snel aan en groeide als kool. Maar toen realiseerden we ons ook dat we er meer uit wilden en konden halen. We wilden graag resultaten aan elkaar koppelen en met elkaar vergelijken en meer overzicht krijgen van de samenstelling (o.a. leeftijd en opleidingsniveau) van ons totale panel. Ook wilden we graag doelgroepspecifieke steekproeven trekken. Tot slot gaven de jongeren uit ons panel aan dat ze nou niet echt het gevoel hadden dat ze bij een platform betrokken waren. Logisch ook want ons panel bestond tot dat moment alleen uit mailings met daarin een linkje naar een externe vragenlijst en daar hield het contact op.

Dit alles veranderde toen we een Panel & Community Seminar van MWM2 bezochten. Daar kwamen we in contact met andere community managers en daar zagen we wat wij graag wilden: een echte community! We zijn direct met consultants van MWM2 in gesprek gegaan om vervolgstappen te zetten en hebben toen met veel enthousiasme een professionaliseringsslag gemaakt”.


Wat voor soort onderzoek doen jullie onder het panel? Welke inzichten halen jullie eruit en wat doen jullie daar vervolgens mee?

De belevingswereld van jongeren is constant in beweging. Het onderzoeksteam van TeamAlert monitort daarom voortdurend welke problematiek er speelt onder de jongerendoelgroep en toetst deze vervolgens onder de jongeren zelf. De inzichten die hieruit voortvloeien passen we toe in de ontwikkeling van projecten en campagnes.

We doen onderzoek naar effectief bewezen gedragsmechanismen onder jongeren en implementeren die binnen onze werkwijze. We kijken ook naar wat hen aanspreekt. Zo laten we ze bijvoorbeeld stemmen op logo’s, meedenken over dilemma’s en brainstormen over aansprekende projecttitels. Daarnaast organiseren we regelmatig co-creaties en focusgroepen voor jongeren uit ons netwerk. Ze denken mee, leveren feedback en geven inzicht in hun belevingswereld. Tijdens een co-creatiesessie bedenken we samen met hen een concept, product of campagne. Na afloop vertalen we de inzichten en aanbevelingen van de jongeren in een onderzoeks- en adviesrapport”.

Deel dit via socials:
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email
6 tips voor een actief klantpanel

In deze whitepaper geven wij zes tips over hoe je een klantpanel optimaal inzet en benut voor je organisatie. Download het nu!