Blog 2: Vertel een verhaal

MWM2’s innovatiemanager Tjerk Eilander vertelt hoe je draagvlak creëert voor jouw insights. Hij doet dit in een serie van zeven blogs. In deel 2 vertelt hij hoe je met een verhaal meer attentiewaarde krijgt.

“Het begint met een juiste voorbereiding op wat je wilt vertellen. Ervoor zorgen dat iemand jouw insights boven anderen verkiest. Maar hoe doe je dit? Hoe geef je jouw rapport attentiewaarde? De eerste stap is ‘storytelling’: bepaal het verhaal dat je gaat vertellen.

Storytelling
Een simpel idee, lastig om te doen, maar oh zo belangrijk! Maak een verhaal van je inzichten. Waarom? Omdat verhalen werken. En dat is ook niet zo gek. We groeien hier van jongs af aan mee op: klassieke sprookjes of magische avonturen van goed tegen kwaad. Ze hielpen ons emoties te begrijpen en oplossingen te vinden voor onze eigen kleine dilemma’s. Een verhaal activeert diverse plekken in onze hersenen die samen verbeelding, zin en betekenis creëren. Doordat verhalen zowel onze linkerhersenhelft (ratio) als rechterhersenhelft (emotie) ‘raken’, begrijpen we verhalen niet alleen, maar ‘voelen’ we ze tegelijkertijd. Verhalen nodigen ook uit tot delen. Iedereen vertelt graag een goed (of ‘sterk’) verhaal. Dus vermijdt het plat opsommen van uitkomsten, dit werkt gewoonweg niet. Een verhaal kan iemand vele malen beter onthouden.

Hoe je dit doet? Tja, dat is helaas nog niet zo makkelijk. Sommige mensen kunnen nu eenmaal goed en makkelijk schrijven, terwijl dit anderen niet gegeven is. Maar niet gevreesd, er zijn diverse storytellingtechnieken die niet moeilijk zijn om toe te passen (even ‘googelen’ en je vindt er legio). Een tweetal die goed bij het schrijven van een rapport zijn te gebruiken:

Creëer een held
Tover de klantgroep waarover je rapporteert om tot één of meerdere persona’s: “Dit is Jan en moet je nu eens horen wat hij bij ons heeft meegemaakt!”. Vervolgens laat je Jan zijn hele verhaal vertellen. Voel je ‘m? Ik zit nu al op het puntje van mijn stoel.

“Er was eens…”
Breng je rapportage als een sprookje: “Er was eens een organisatie die zijn medewerkers hoog in het vaandel had staan. De organisatie is echter geen held in het communiceren met haar medewerkers”. En vervolgens zet je uiteen wat er verbeterd kan worden aan de interne communicatie. En ze leefden nog lang en gelukkig…

Maar een verhaal alleen is vaak niet voldoende. Beeld maakt je verhaal vaak vele malen sterker. In de volgende blog leg ik uit dat elke moderne marktonderzoeker ook een vormgever is.“


Door naar deel 3 van deze blogserie.

Deel dit via socials:
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email
6 tips voor een actief klantpanel

In deze whitepaper geven wij zes tips over hoe je een klantpanel optimaal inzet en benut voor je organisatie. Download het nu!