...

Blog 3: Iedereen is vormgever

MWM2 innovatiemanager Tjerk Eilander vertelt hoe je draagvlak creëert voor jouw insights. Hij doet dit in een serie van zeven blogs. In deel 3 vertelt hij hoe je met ‘visual design’ je verhaal ondersteunt en dat iedereen dit kan. 

“Mijn vorige blog ging over storytelling. De eerste stap om de attentiewaarde van je rapport te verhogen. Maar een verhaal alleen is niet voldoende. Beeld maakt je verhaal krachtiger. Het gezegde luidt niet voor niks ‘één beeld zegt meer dan duizend woorden’. Het is gewoon waar! Ons brein verwerkt visuele content 60.000 keer sneller dan tekstuele content. Er zijn genoeg studies die aantonen dat tekst ondersteund met beeld sneller bekeken , beter begrepen wordt, beter onthouden en vaker doorverteld wordt.

Visual Design
Dus weg met die stoffige, lange rapporten. Spendeer je tijd aan het maken van een zinvolle grafiek, het zoeken van een kenmerkende afbeelding/illustratie of het creëren van een impactvolle slide in je PowerPoint-rapportage. Dit noemen we ‘visual design’. Van collega’s hoor ik vaak dat ze zichzelf niet zo creatief vinden. Maar ik zal je een geheimpje vertellen: in iedereen gaat een vormgever schuil. Zijn we tenslotte niet allemaal bezig met de inrichting van ons huis, de kleren die we aantrekken, hoe we ons haar kammen, etc.? Een kwestie van het juiste gereedschap en weten hoe je dit in moet zetten. Bij het visualiseren van een verhaal is dit niet anders. Een paar tips om je te helpen:

Hou het simpel
Over het algemeen geldt bij het maken van grafieken als regel om het zo simpel mogelijk te houden. Complexe, maar fraai vormgegeven grafieken zijn prachtige abstracte kunstwerkjes. Maar net als abstracte kunstwerken zijn er maar weinig mensen die écht begrijpen wat de kunstenaar bedoeld heeft. Precies wat je niet wilt. Het gaat niet om de grafiek, maar om de insight die je wilt vertellen.

Gebruik beschikbare resources
De beeldenbank van Unsplash is je grootste vriend als het gaat om het zoeken naar prachtige, hoge resolutie, en bovenal rechtenvrije afbeeldingen. Gebruik The Noun Project als je op zoek bent naar iconen.

Durf te verrassen
Kom zo nu en dan verrassend uit de hoek. Doe iets wat anderen niet doen. Bijvoorbeeld: kras je belangrijkste insight achterop een bierviltje. En overhandig dit aan je directeur. Ik durf te wedden dat hij dit een week later precies weet na te vertellen. Sterker nog, waarschijnlijk ligt het bierviltje dan nog steeds op zijn bureau en krijgt het zijn aandacht. Dus verras en je zal zien dat je sneller opvalt en meer aandacht krijgt voor jouw insights.


Door naar deel 4 van deze blogserie

Deel dit via socials:
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email
6 tips voor een actief klantpanel

In deze whitepaper geven wij zes tips over hoe je een klantpanel optimaal inzet en benut voor je organisatie. Download het nu!