Blog 4 Banner web

Blog 4: Chocolade met karamelvulling

MWM2 innovatiemanager Tjerk Eilander vertelt hoe je draagvlak creëert voor jouw insights. Hij doet dit in een serie van zeven blogs. In deel 4 vertelt hij hoe je de juiste verpakking kiest voor je insights.   

“Mijn vorige blogs gingen over het creëren van attentiewaarde voor je insights. Met storytelling en visual design als hulpstukken. Maar net zo belangrijk is de verpakking waar dit in zit. Een stuk chocolade met karamelvulling is lekker. Maar je noemt het pas een Mars als het in een zwarte wikkel zit. En zo zijn je insights pas inzichten als ze gelezen worden. De juiste verpakking nodigt mensen uit dit te doen.

Het is goed om hier op voorhand al over na te denken. Het opleuken van informatie die niet relevant voor je doelgroep is heeft geen zin. Het effect is namelijk hetzelfde als wanneer je dit niet had gedaan. De persoon in kwestie doet er niks mee. Dus steek je energie vooral in het aantrekkelijk maken van informatie die voor je doelgroep wel relevant is.

De juiste rapportagevorm
Hou vooral rekening met wíe je communiceert. De informatiebehoefte van een directeur is nu eenmaal anders dan die van een beleids¬medewerker. Voor sommige doelgroepen is het topje van de ijsberg voldoende. Anderen willen tot in detail weten hoe die ijsberg er onder water uit ziet. Om je daarbij te helpen, hebben we een handige tabel gemaakt. Wil je deze ontvangen, stuur me dan een kort mailtje

Grote groepen
Bij grote groepen zijn je mogelijkheden beperkter. Je primaire doelgroep is door hun hoge mate van betrokkenheid nog wel bereid om je rapport te lezen. Bij secundaire doelgroepen is dat vaak niet het geval. Hun aandachtsspanne voor jouw insights is veel lager. Je hebt daardoor veel korter de tijd om je verhaal te doen. Vaak maar een paar minuten. De hoeveelheid informatie die je kan delen met een grote groep is dus beperkt.

Belangrijkste advies om aantrekkelijk en relevant te zijn voor een grote groep: forceer jezelf om tot de kern te blijven. Kies een rapportagevorm waarmee je jezelf beperkt in de hoeveelheid informatie die je erin kwijt kan.

  • Creëer een infographic op A4-/A3-formaat
  • Creëer een video-infographic van maximaal twee minuten
  • Stuur ansichtkaarten rond met daarop één of twee belangrijke uitkomsten
  • Creëer een quiz op basis van de inzichten uit je onderzoek.
 
MWM2 Klantkaart
De MWM2 Klantkaart


Met de juiste verpakking zorgen we dat onze insights gelezen worden. Volgende stap is zorgen dat het bij de juiste doelgroep terechtkomt. Hiervoor heb je de beste pleitbezorger nodig. Wie dit is, onthul ik in mijn volgende blog.“

Binnenkort volgt deel 5 in deze serie. Wil je die niet missen? Volg dan onze LinkedIn-pagina. 

Vragen of interesse? Ik vertel je graag meer

Tjerk MG 3421

Tjerk Eilander

Innovatiemanager

t.eilander@mwm2.nl

020 369 9912

×

Onderzoeksdata

MWM2 gebruikt de meest geavanceerde onderzoeksmethoden en -technieken om inzichten te verkrijgen. Wij genereren die data aan de hand van surveys en op basis van o.a. acces- & klantenpanels en communities. Om goede data te genereren stelt MWM2 de respondent centraal. Alles is er bij ons op gericht om de respondent een optimale beleving te presenteren: mobiel, intuïtief en visueel.

Bekijk meer cases en nieuws over research data

Cases & Nieuws
×

MWM2 Academy

De MWM2 Academy is het opleidings- en kennisinstituut van MWM2. Binnen MWM2 Academy worden onze medewerkers doorlopend opgeleid en getraind door MWM2’s specialisten die hun kennis overdragen op hun collega's.
De MWM2 Academy is er echter niet alleen voor onze eigen medewerkers. MWM2 Academy organiseert regelmatig seminars, workshops en trainingen voor klanten en geïnteresseerden.

Bekijk meer nieuws over MWM2 Academy

Cases & Nieuws