...

Blog 6: een stap verder

MWM2 innovatiemanager Tjerk Eilander vertelt hoe je draagvlak creëert voor jouw insights. Hij doet dit in een serie van zeven blogs. In deel 6 vertelt hij hoe je mensen aanzet tot actie.

“Draagvlak creëren door te informeren is één ding. Maar als je écht verandering teweeg wil brengen, dan moet je een stap verder gaan. Mensen actief aanzetten, of zelfs overhalen, tot actie. Want mensen veranderen hun eigen gedrag niet zomaar uit zichzelf. Dit moet je activeren. En uiteindelijk zal dit toch vaak je doel zijn.

Doe een workshop
Laat het duidelijk zijn, of het nu gaat om een kleine of grote groep, activeren is moeilijk. Het is een vaardigheid waar maar weinigen meester in zijn. Voor het activeren van een kleine groep zijn er gelukkig ‘gebaande paden’ in de vorm van workshops. Met behulp van creatieve opdrachten en technieken laat je een groep op basis van jouw inzichten hun eigen acties opstellen. Twee belangrijke ingrediënten voor een goede workshop zijn:

  • Een workshopleider met ervaring, ‘gepokt en gemazeld’. Deze zorgt voor de juiste setting, dat iedereen betrokken wordt en dat de groep zelf tot consensus komt.
  • De juiste creatieve opdrachten. De samenstelling is afhankelijk van de doelen die je hebt. Zoals interactie bevorderen, ideeën genereren, bepalen en prioriteren acties, etc.


“Hoe activeer je grote groepen?”

Een terechte vraag, want je mogelijkheden zijn beperkt. Een succesvolle vorm van activeren op grote schaal is onderwijs. Echter, dit is in het bedrijfsleven niet na te bootsen. Onderwijs is nogal intensief; en een workshop is geen geschikte vorm voor een grote groep . Vaak spreek je iedereen zelfs niet face-to-face. Je moet het doen met communiceren via beschikbare kanalen. Een lastige klus. Wat is er dan wel mogelijk? Je moet vooral heel creatief te werk gaan. Hieronder een drietal effectieve mogelijkheden uit ons eigen arsenaal.

  • “Groetjes uit …!”: stuur een ansichtkaart met daarop een belangrijk inzicht. Bijvoorbeeld over een klantproces dat verbeterd moet worden. Geef de ontvangers als opdracht om achterop te schrijven wat zij voor een bepaalde datum gaan doen om dit te verbeteren. De kaart sturen ze retour. Na het verstrijken van de datum doe je een follow-up.
  • Quizmaster: creëer een quiz op basis van de inzichten uit je onderzoek. Hiermee test je het kennisniveau van de betreffende groep. Dit geeft je een interessante invalshoek voor opvolging. Namelijk via een (geautomatiseerde) individuele terugkoppeling. Hierin licht je de score van de betreffende persoon toe en wat voor acties deze kan ondernemen.
  • Hackaton of Sandbox : een ultiem middel om inzichten om te zetten in actie. Tijdens zo’n dag bedenken diverse teams van medewerkers ideeën ter verbetering en werken deze uit. Aan het einde van de dag wordt het beste idee gekozen. Er ontstaat gelijk draagvlak voor het beste idee, omdat collega’s zelf hebben deelgenomen.

Voorbeeld ansichtkaart met belangrijkste inzichtenVoorbeeld ansichtkaart met belangrijkste inzichten

In mijn eerste blog schreef ik al dat ons vak is veranderd. Als marktonderzoeker moeten we ons tegenwoordig ook bezighouden met activeren. Om het makkelijker te maken, hebben wij een hulpmiddel ontwikkeld voor het creëren van draagvlak. In mijn laatste blog deel ik deze met je.”

Klik hier voor het laatste deel van deze serie.  

Deel dit via socials:
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email
6 tips voor een actief klantpanel

In deze whitepaper geven wij zes tips over hoe je een klantpanel optimaal inzet en benut voor je organisatie. Download het nu!