Behoefte
Uitgeverij Zwijsen maakt al bijna 170 jaar methoden en leermiddelen voor het basisonderwijs. Zwijsen vroeg MWM2 hun nieuwe mailing te toetsen: Sloot deze mailing wel aan bij de behoefte van de leerkrachten?
Aanpak
Deelnemers van het klantenpanel van Zwijsen kregen een vragenlijst. Daarin kwamen onder meer aan bod de vraag of ze de brief openden, of ze het Schooljournaal vervolgens ook lazen en zo ja, met welke frequentie en mate van aandacht? Ook werd lezers gevraagd op welke onderwerpen ze zouden ‘doorklikken’ en of ze gebruik maakten van de tips.
Daarnaast werd de nieuwsbrief getest met de Communicatietoets, een onderzoeksmodel dat MWM2 gebruikt om uitingen als e-mails, brieven en folders te analyseren. Deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd de verschillende onderdelen van de nieuwsbrief met plussen en minnen te waarderen op aantrekkelijkheid en begrijpelijkheid op een scherm. Ook konden lezers met de hotspotfunctie spontaan verbeterpunten en opmerkingen plaatsen bij onderdelen van de nieuwsbrief.
Inzichten
De MWM2 Communicatietoets gaf Uitgeverij Zwijsen niet alleen snel, maar ook waardevolle inzichten in hun nieuwsbrief.
De communicatietoets heeft ons gevoel bevestigd dat we met deze nieuwsbrief de juiste snaar raken bij onze doelgroep. Daarnaast hebben we waardevolle tips gekregen ter verbetering. We zijn hier direct mee aan de slag gegaan en presenteren "binnenkort het Zwijsen Schooljournaal ‘nieuwe stijl’, waarmee we nog beter voldoen aan de wensen van onze lezers.”, aldus Rian de Wit van Zwijsen
Vragen of interesse? Ik vertel je graag meer
