Behoefte
De website is belangrijk voor de Universiteit Utrecht. Concrete vragen waren: Hoe ervaren studenten de vindbaarheid en leesbaarheid van de informatie op de website? Wat vinden ze van de structuur en vormgeving van de studentenwebsite? En vinden ze de site ook makkelijk te gebruiken op hun mobiel?
Aanpak
MWM2 heeft een User Experience onderzoek uitgevoerd. Naast het afnemen van interviews liet MWM2 studenten zoekopdrachten uitvoeren volgens de 'hardop-denk-methode'. Doordat de studenten tijdens het navigeren hun gedachten en gevoelens onder woorden brachten, konden wij hun denk -en beslisprocessen blootleggen.
Inzichten
Dankzij deze interviews kreeg de Universiteit Utrecht inzicht hoe gebruiksvriendelijk de website is en op welke onderdelen verbeterkansen liggen. Zo zaten er nog verbeterkansen in de leesbaarheid en de structuur van de website. De vindbaarheid van informatie ervoeren de studenten echter als een verademing. Binnen enkele clicks vinden ze waar ze naar op zoek zijn. De Universiteit Utrecht heeft MWM2’s UX Onderzoek gebruikt om hun website verder te optimaliseren.