Behoefte:
Inzicht in de gebruikerservaring van websitebezoekers & concrete aanknopingspunten ter verbetering.
Aanpak:
MWM2 voerde een UX onderzoek uit met behulp van eye-tracking technologie, waardoor de interviewer direct in kon spelen op de oogbewegingen en acties van de respondent.
In het onderzoek wilde we er achter komen welk pad een consument doorloopt wanneer hij of zij online een wasmachine bestelt? Tijdens de interviews hebben we respondenten zoekopdrachten voorgelegd aan de hand van de hardop-denk-methode. Om volledig inzicht te krijgen in gebruikerservaringen hebben we naast de website van MediaMarkt ook andere webwinkels voorgelegd aan de respondenten.
Inzichten:
Het onderzoek leverde MediaMarkt een combinatie van resultaten op:
- concrete aanbevelingen voor de functionaliteiten van de MediaMarkt website én
- inzicht in wat MediaMarkt kan leren van andere webwinkels
Opvallend was de rol die reviews voor consumenten spelen. Deze zijn voor velen cruciaal in het proces om tot een aankoop over te gaan. Ook productvideo’s hebben een grote toegevoegde waarde in het oriëntatieproces van consumenten.