...

Is jouw onderzoek voor iedereen toegankelijk? Doe de WCAG-check!

In Nederland zijn er miljoenen mensen die één of meerdere beperkingen hebben. Hierbij kun je denken aan mensen die doof, slechthorend, slechtziend of blind zijn. Veel van hen hebben moeite om online informatie te vinden of om mee te doen aan een online onderzoek. Om die reden heeft de overheid richtlijnen opgesteld voor digitale toegankelijkheid (WCAG, oftewel Web Content Accessibility Guidelines).

Vooralsnog zijn alleen overheidsinstanties verplicht om aan deze richtlijnen te voldoen, maar in een inclusieve samenleving mag je van iedere organisatie verwachten dat zij hun digitale middelen ook voor doven en slechtzienden toegankelijk maken.

Wat houdt WCAG in?

De WCAG-richtlijnen zijn opgesteld om websites en applicaties (zoals online onderzoeken) toegankelijk te maken voor iedereen. Zo kan iedereen, op elk moment, zonder problemen aan je onderzoek deelnemen. De WCAG zijn opgebouwd uit vier principes die we kort zullen behandelen: 

  1. Waarneembaar en onderscheidbaar
    De vragen in je online vragenlijst moeten ook op een alternatieve manier dan in tekst waarneembaar zijn. Ze moeten bijvoorbeeld door spraaktechnologie worden herkend. Ook moeten kleuren voldoende contrasterend zijn.
  2. Bedienbaar
    Iemand met een beperking moet makkelijk kunnen navigeren door je online vragenlijst en ook eenvoudig antwoord kunnen geven op je vraag.
  3. Begrijpelijk
    Vraagstellingen en vooraf geformuleerde antwoorden moeten voor iedereen helder zijn en in duidelijke taal, zonder moeilijke woorden of vakjargon, geschreven zijn.
  4. Robuust
    Het laatste punt betreft de techniek. Het vereist dat een online vragenlijst getoond kan worden door verschillende browsers en hulpapparatuur als brailleleesregels en screenreaders. Als opdrachtgever van MWM2 is dit gegarandeerd, omdat onze technologie volledig voldoet aan de WCAG.


Voldoet je onderzoek aan de WCAG? Laat het checken!

Er zijn 45 verschillende criteria waaraan je online vragenlijst moet voldoen om WCAG-proof te zijn. Wij hebben hier veel ervaring mee en kunnen met behulp van een speciaal ontwikkelde checklist jouw vragenlijst onder de loep nemen. Dat doen we snel, goedkoop en vakkundig. Wil je dit? Of wil je meer informatie? Neem dan contact op met jouw MWM2-consultant of stuur een kort mailtje naar Tjerk Eilander.

Deel dit via socials:
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email
6 tips voor een actief klantpanel

In deze whitepaper geven wij zes tips over hoe je een klantpanel optimaal inzet en benut voor je organisatie. Download het nu!